Hirdetésdömping novemberben?
Előző cikkünkben megnéztük, mely márkák jutottak el a Black Novembert és a karácsonyt bevezető hirdetésáradatban a legtöbbekhez. De már tényleg beindult volna a szezon? Összehasonlítottuk a novembert egy átlagos tavaszi időszakkal.
A Black Friday elvileg november utolsó hetére szokott esni, utána pedig már jön is Advent első vasárnapja – manapság azonban a Black Friday már inkább Black Novemberre nyúlik, és a karácsonyi kampányok is egyre korábban kezdődnek. Kíváncsiak voltunk, mennyivel több hirdetéssel találkozunk ilyenkor?
Elemzésünkben a Black Friday előtti heteket (november 1-24.) hasonlítottuk össze egy átlagos tavaszi időszakkal (2024. április 1-24.). A napi frequency (gyakoriság) megmutatja számunkra, hogy adott napon egy internetező átlagosan hány hirdetéssel találkozott. A magyar weboldalakat, applikációkat külön vizsgáltuk a nemzetközi közösségi oldalaktól – a 10 legnagyobb magyar kiadót vettük be az elemzésbe.
A magyar tartalomszolgáltatók esetében a különbség rögtön szembeötlő. Míg áprilisban jellemzően naponta kb. 26 hirdetés jön szembe velünk böngészés közben, novemberre ez 39-re ugrik. Míg a vizsgált áprilisi időszakban ez összesen átlag 313 hirdetést jelentett, a novemberiben 462-t.
Nem ilyen jelentős a különbség a közösségi média esetében. Az áprilisi átlagok 62 körül ugrálnak, ez novemberre „csak” kb. 65-re nő. Összességében az áprilisi időszakban átlagosan 996 hirdetést látunk a közösségi oldalakon, a novemberiben 1029-et.
Míg a magyar oldalakon megmutatkozik a nagyobb év végi hirdetési volumen, a közösségi média egész évben telített reklámpiacán a reklámzaj (a tartalom-zaj mellett) folyamatosan magasabb szinten van. Ez rámutat arra az előnyre, amelyre hirdetőként a magyar kiadóknál, különös tekintettel a híroldalak esetében lehet szert tenni, ahol egy alacsonyabb reklámterhelés mellett érhetjük el az olvasókat, oldalanként ráadásul átlagosan hosszabb olvasási idővel, ami nyugodtabb tartalomfogyasztási mindsetet is takar. Az egy oldalmegtekintés során eltöltött idő (Time per View) a magyar híroldalak esetén 1 perc 17 másodperc, a közösségi oldalak esetében 1 perc, a Youtubeot és a TikTokot kihagyva már csak 40 másodperc.
A módszertanról:
Az elemzésben a magyar oldalakat a 2024. október havi Audience mérés top 10 RU szerinti Media Ownere képviselte.
Az elemzésben 2024. április 1-24. és a 2024.november 1-24. terjedő időszakot hasonlítottuk össze.
Forrás:
Gemius AdReal, Media type: PC (desktop) + Mobile, Ad types: Video + Display, Content types: Social + Standard, TG: 16-75
A Time per view adatok forrása: Gemius-DKT Audience 2024.11.01-24. TG 16-75.
- Magyar híroldalak: Híroldalak tematikus összesítő mappa
- Közösségi oldalak: Youtube, TikTok, Facebook, Messenger, Instagram, Pinterest, Spotify, Twitch, Viber, WhatsApp, X