2018-04-04 08:51

Trendek a mobileszközök piacán 2018

Trendek a mobileszközök piacán 2018

A Gemius ebben az évben is felmérte a mobileszközök felhasználóinak szokásait a gemiusMobileTracking kutatás keretein belül. A tanulmány részletes képet fest arról, hogy a magyar internetező lakosság mit és hogyan fogyaszt okostelefonon, táblagépen és egyéb okoseszközökön.

Az okoseszköz-ellátottság enyhe bővülése, a tablet megtorpanása, a hagyományos tv visszaszorulása látszik

 A 15 éven felüli magyar internetezők kétharmadának van okostelefonja, apenetrációtavaly óta 2 százalékponttal növekedett. A tablettel rendelkezők köre 2014 óta folyamatosan bővült, idén azonban egy kis megtorpanás látszik.

Az okosóra- és okostévé-ellátottság néhány százalékponttal nőtt, 7% és 28%. A hagyományos tv 5%-kal csökkent, 53%-ra. A hagyományos készülékek az idősebb korosztályok (55–59 61%, 60+ 67%), az alacsony iskolai végzettségűek (60%) és a községben élők (59%) körében tartják magukat a legjobban.

Az okostelefonosok csoportjai

 Az okostelefon-tulajdonosokat fogyasztási szokásaik és a készülékhez való viszonyuk alapján 5 csoportba soroltuk idén: a Tradicionális (27%), a Gamer (24%), a Dolgozó (22%), a Kukkoló (18%) és a Társaságfüggő (9%) csoportokba.

A Tradicionális csoportba tartozók számára az okostelefon fő funkcióját a kommunikáció jelenti. Nem használnak applikációkat, nem lógnak egész nap a telefonon. A készüléket illetően kiemelt szempont az egyszerű kezelhetőség, és nem szeretnének mielőbb új modellre váltani. Tagjaik főként az idősebb korosztályból kerülnek ki: az 50–59 évesek között 44% az arányuk, a 60 évesnél idősebbeknél 48%. A 29 évnél fiatalabb megkérdezettek egyikre sem tartozik a csoportba.

A Gamerek számára az okostelefon főként szórakoztatóeszköz. Valamivel kisebb mértékben követik barátaikat, és maguk sem posztolnak olyan sokat. Legtöbb időt a telefonjukon játékkal töltik, rendszeresen hallgatnak zenét, néznek filmet vagy tévét a telefonon. Gyakran keresnek új alkalmazásokat, újdonságokat. Leginkább fővárosi férfiak a 15–20 éves csoportból. Ez az alacsony végzettséget is maga után vonja.

A Dolgozóknak az okostelefon főként munkaeszköz, munkájuk szerves része. Emellett szórakozásra és kommunikációra is használják, de ismerőseik közösségi aktivitását kevésbé követik és maguk sem helyeznek nagy hangsúlyt profiljuk frissítésére. Jellemzően 21–39 évesek. 15–20 évesek egyáltalán nem, 60+ évesek alig tartoznak a csoportba. Nagyobb arányban élnek községekben.

A Kukkolók rendszeresen kommunikálnak ismerőseikkel cseten és sokat telefonoznak. Fogyasztanak multimédiát, folyamatosan követik barátaik hírességek tevékenységét, azonban bármilyen tartalomgyártás és megosztás szórványos részükről. Jellemzően fiatal nők, középfokú végzettséggel, kisebb városokból.

A Társaságfüggők számára okostelefonjuk egyéniségük kiemelt része. Rengeteg energiát fektetnek tartalomgyártásba, megosztásba, fontos számukra, hány ismerősük van a közösségi oldalakon. Folyamatosan figyelik barátaik és a hírességek megosztásait. Gyorsan új modellre cserélik készüléküket. Tipikusan fiatal nők a fővárosból.

 

Tablethasználók

 A 15 éven felüli magyar internetezők 23%-a rendelkezik tablettel. Elterjedtebb eszköz a középkorúak (40–49 28%), a fővárosiak (29%) és a középfokú végzettségűek (28%) között.

A táblagépet leggyakrabban pihenés közben, illetve ágyban használják a felhasználók. Kb. 40%-uk munka/tanulás, nyaralás, kirándulás, tévézés, rádióhallgatás mellett. A megkérdezettek közel harmada utazás során, minden tizedik válaszadó a fürdőszobában, mosdóban veszi elő a készülékét.

Míg az okostelefon főként egyéni eszköz, és a válaszadók 81%-a csak maga használja, a tablet esetében ez az arány sokkal kisebb, 47%.

A táblagépek harmadán van adatforgalom. Az okostelefonok esetében ez 79%. A adatcsomaggal rendelkező tabletesek közel háromnegyede a wifit részesíti előnyben, 43% pedig csak azt használja.

 

A kutatásról: 2152 fős mintával készült, az adatfelvétel ideje: 2018.01.26. – 02.02. Az eredményeket a 15 éven felüli magyar internetezőkre súlyoztuk nem, kor, településtípus és végzettség szerint. A kutatásnál pop-upos kérdőíves módszertant használtunk.

A kutatás megrendelése: contact@gemius.hu 

Vágólapra> Nyomtatás

A tartalom típusát

kutatás és infografika

Ország

Magyarország

Még többet szeretne róla megtudni?

Lépjen velünk kapcsolatba

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesüljön az újdonságokról!

Hírlevél olvasása