Előzmények

Tanácsadó cégként fő küldetésünk, hogy megmutassuk ügyfeleinknek, hogyan használhatók fel az online világból nyert ismeretek üzleti döntések meghozatalához.

Több mint 15 éve kutatjuk az online közönséget: az EMEA régióban több ezer ügyfelünknek gyűjtöttünk információt szociodemográfiai profilokról, az internethasználat módjairól, az e-kereskedelemről, digitális marketingről, big datáról, internetes technológiákról.

Online kalandunk 1999-ben kezdődött. Mi sikerünk története?

A kezdetek (1999–2001)

Először a Global eMarketing nevet választottuk. Az első termékünk – a GeMius – weboldalak különböző mutatóinak mérésére szolgáló rendszer volt.

Fókuszban a kutatás (2002)

Hamar kiterjesztettük szárnyainkat, a cég nevét Gemiusra változtattuk. Válaszul az erőteljes igényre kibővítettük szolgáltatásainkat két új megoldással. Az első eszköz – a gemiusDirectEffect – az online kampányok sikerességét térképezi fel. A másik új termék – a gemiusAdHoc – egy fogyasztói kutatás az ügyfelek egyéni igényeire szabva. Az első rendszert, a GeMiust időközben átkereszteltük gemiusTrafficra.

A Gemius áttörést ér el az internetes kutatásban (2003)

Nem sokkal később létrehoztunk egy módszert, amellyel felmérhető az adott oldalt felkereső felhasználók valódi száma („valós felhasználó” mutató – „Real User”). Az algoritmus áttörést jelentett az internetes fejlesztések történetében, mivel figyelembe vesz olyan tényezőket, melyek potenciálisan megzavarhatják, torzíthatják az eredményeket. Például számol azzal a lehetőséggel, hogy a felhasználó törli a cookie-kat, átvált egy másik böngészőre, vagy más személyekkel közösen használja a számítógépet.

A módszer, amelyet kifejlesztettünk, kétfajta kutatásból származó adatot egyesít: felhasználóközpontút és oldalközpontút. A felhasználóközpontú tanulmány a különböző oldalakat felkereső internethasználók szociodemográfiai jellemzőit (pl. nem, életkor, lakóhely) vizsgálja. Az oldalközpontú megközelítés lehetővé teszi, hogy meghatározzuk az adott webhely látogatásainak számát, a látogatások átlagos időtartamát, az oldalletöltések számát stb. A két adathalmazt együttesen elemezve tudjuk támogatni ügyfeleinket a megfelelő stratégia felépítésében.

A fent leírt módszertant Los Angelesben mutattuk be az ESOMAR konferencián (European Society for Opinion and Marketing Research). Ugyanekkor prezentáltuk a világ első olyan tanulmányának eredményeit, amely az internethasználók szociodemográfiai profilját elemzi. Kutatási szolgáltatásunkat ’Prawdziwy Profil’-nak (True Profile) neveztük el, és először a lengyel piacon indítottuk el.

A hosszú távú együttműködés megkezdése a PBI-vel (2004)

A PBI-vel (Polskie Badania Internetu) való együttműködés hatására a Prawdziwy Profil Megapanel PBI/Gemiusszá alakult át, mely kutatási szolgáltatás globálisan gemiusAudience néven vált ismertté. A PBI továbbra is kulcsfontosságú üzleti partnerünk a lengyel piacon.

A Megapanel PBI/Gemiusból származó adatokat 2005 januárjában publikáltuk először, melyek az e-kiadók és weboldalak 2004. októberi állapotára vonatkoztak. Azóta az adatokat először havi, majd 2016-tól napi rendszerességgel publikáljuk.

A Megapanel PBI/Gemiusnak köszönhetően az ügyfeleink képet kaptak arról, hogy az online közönség mely helyi és globális weboldalakat látogatja, milyen típusú tartalmat keresnek online, kik is tulajdonképpen az internethasználók, és hol a legaktívabbak.

A kidolgozott módszereinket hirdetők, reklámügynökségek és médiaügynökségek alkalmazzák webhelyek hirdetési potenciáljának felmérésére és online marketingkampányok megtervezésére. Az e-kiadók az általunk szolgáltatott adatok alapján becsülik meg részesedésüket az online piacból, és minősítik az általuk kezelt hirdetési helyet.

A Megapanel PBI/Gemius, másnéven gemiusAudience ma már több mint 30 országban használatos. Ezek közül 9-ben Joint Industry Committee szervezetek megbízásából végezzük a kutatást.

2004-ben elindítottunk egy eszközt a hirdetések online megjelenítéséhez, az AdOceant, amellyel ügyfeleink online hirdetési kampányaikat még eredményesebben tudják menedzselni.

Nemzetközi elismerés (2005–2009)

A nemzetközi terjeszkedés 2005-ben kezdődött Észtországgal, Litvániával és Ukrajnával. Ezt követően 2006-ban bővültünk tovább a lett piacra lépéssel. Ugyanebben az évben a magyar piacon is megjelentünk, az Ipsosszal alakítva ki együttműködést, majd 2015-től már önállóan a Gemius Hungary szolgáltatja a hivatalos közönségmérést digitális piac szereplői számára.

Röviddel ezután nyertünk egy pályázatot Dániában, majd vontuk be kutatásunkba Horvátországot, Szlovéniát és Oroszországot. 2008-ban Bulgáriával, a Cseh Köztársasággal és Szlovákiával bővült azoknak az országoknak a listája, ahol tevékenykedünk. Egy évvel később Fehéroroszországban is megjelentünk.

2006-ban indítottuk útjára a gemiusHeatMapet, amely azokat a pontokat mutatja meg egy weboldalon, ahol az internetfelhasználók a legtöbbet kattintanak. Ennek köszönthetően ügyfeleink egy konkrét weboldal látogatóinak viselkedését is nyomon követhetik.

Az internetes kutatás új szintre emelése (2010–2012)

A következő cél, amit kitűztünk magunk elé, a külföldi terjeszkedés folytatása volt. 2010-ben elindítottuk internetes kutatásunkat Bosznia-Hercegovinában, majd 2011-ben Izraelben és Törökországban is. A következő évben szolgáltatásaink Moldovában és Szerbiában is elérhetők lettek. 2012 óta a portugál piacon is működünk.

2009-ben érkezett meg új analitikai eszközünk, a gemiusStream, mely az online audio- és videotartalomhoz kapcsolódó mutatók mérésére szolgál. E fejlesztésnek köszönhetően ügyfeleink többet tudhatnak meg arról, hogyan fogyasztja az online közönség a multimédiát.

Dániában – a gemiusAudience részeként – egy új eszközt is bevezettünk. Az ország hirdetői, médiaügynökségei és kiadói olyan adatokhoz férhetnek hozzá, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy több mutató mentén hasonlítsanak össze hang- és videótartalmakat, és meghatározzák a felhasználók társadalmi-demográfiai profilját. Ugyanebben az időszakban hasonló módszerek a cseh, a magyar, a litván, a macedón, a lengyel és a török piac számára is elérhetőek lettek.

Három évvel később újabb elemző eszközt fejlesztettünk ki, a gemiusPrismet. Ez elsősorban a hatalmas mennyiségű – big datának nevezett – adatok elemzésében segít ügyfeleinknek. Eközben úgy döntöttünk, hogy szakembereink tudásával, tapasztalatával felvértezve a tanácsadás felé is nyitunk.

Fókusz az online kiskereskedelmen (2013–2014)

A közelmúltban az online kiskereskedelem került fókuszunkba. 2013-ban létrehoztuk a gemiusShopMonitor nevű elemző eszközt. Ennek a megoldásnak köszönhetően ügyfeleink összehasonlíthatják webshopjuk teljesítményét a versenytársaikéval. A weboldal eredményeit a teljes iparágra vonatkozó adatokkal is összevethetik, felmérve ezzel a jelenlegi piaci pozíciót.

Ugyanebben az évben, a külföldi piacokon a gemiusRecommenddel bővítettük kínálatunkat. Az eszköz konkrét termékeket javasol a webshopok ügyfeleinek.

2013-ban mutatkoztunk be a Közel-Keleten és Észak-Afrikában (MENA-régió). A makedón, a román és a kazah piacokon is elkezdtük működésünket.

Folyamatosan fejlesztjük kompetenciáinkat a mobilinterneten is. Magyarországon vezettük be először az okostelefonok és a táblagépek mérését.

Számunkra a nemzetközi siker alapvetés. 2014-ben megnyertünk egy pályázatot Belgiumban és Luxemburgban. Ezután újabb győzelmet arattunk Csehországban.

IAB Europe Research Awards (2015–2017)

2015-ben az IAB Europe által szervezett versenyen a Gemius első helyezést ért el online közönségmérés kategóriában. Egy olyan megoldásért kaptuk a díjat, amely a kiadóknak teszi lehetővé, hogy megismerjék a teljes elérésüket platformokra lebontva (Behavioral Panel Synthesis, BPS). 2016-ban a siker megismétlődött, az elismerést a gemiusOvernight szerezte, egy olyan módszertan, amely napi adatokat szolgáltat a digitális tartalmak nézettségéről. 2017-ben a gemiusAdReal hozta a harmadik győzelmet, egy technológia, mely lehetővé teszi az online hirdetési piac széles körű elemzését.