Gemius Audience

A Gemius Audienece piacvezető online kutatás, ma már 20+ országot fed le Közép- és Kelet-Európában, a Közel-Keleten. A kutatás részletes információt ad az internet használati szokásokról és az internetezők szocio-demográfiai profiljáról, megkönnyítve az online kiadók, befektetők, médiaügynökségek és hirdetők döntéshozatalát.

A Gemius Audience speciális, hibrid módszertana és egyszerűen használható elemzői szoftvere megbízható adatokat biztosít a médiaelemzéshez, tervezéshez és az online kampányok optimalizálásához.

A Gemius a kérdéseket információvá alakítja át, hogy az az üzleti döntések alapját képezze a média, hirdetők, tervezők és vásárlók számára. A Gemius Audience használatával Ön olyan kérdésekre kap választ, mint:

  • Melyek a leglátogatottabb honlapok az Ön országában?
  • Mely oldalakon töltik a 16-30 éves férfiak a legtöbb időt?
  • Mely oldalakon lehet elérni az autótulajdonosokat?
  • Hogyan változott az elmúlt évben a videómegtekintések száma?
  • Elég nagy a mobileszközökről érkező forgalom ahhoz, hogy mobilalkalmazást készítsen?
  • A hét melyik napján a legnagyobb az internetes forgalom?
  • Az online videószegmens piacán mekkora a növekedés? Érdemes befektetni?
  • Mely korcsoportok a leghűségesebb látogatói a pénzügyi honlapoknak az Ön országában?

Mindig törekedtünk rá, hogy a digitális világot a maga egészében szemléljük. Ez inspirált minket arra, hogy „valós felhasználó” módszertanunkat kiterjesszük a hirdetéskiszolgáló piac (az online kampányok mérésének részeként), a webanalitika és az e-kereskedelem irányába is. Célkitűzésünk, hogy az online piac átláthatóvá váljon minden, a digitális szektor felé terjeszkedő vállalat számára. Ennek elérése érdekében fontos meglátni a valódi piaci potenciált: amit maga a „valós felhasználók” száma mutat.

A Gemius Audience kutatás elérhető többek között az alábbi országokban: Magyarország, Lengyelország, Szlovákia, Cseh Köztársaság, Szlovénia, Törökország, Izrael, Dánia, Ukrajna, Moldova, Litvánia, Lettország, Bulgária, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szerbia, Észtország, Románia, Kazahsztán, Portugália, Macedónia, Belgium, Luxemburg.

 

KUTATÁSMÓDSZERTAN

Az internetes adatgyűjtés különösen nagy mennyiségű adatot biztosít, ezért kiemelten fontos a kutatás során alkalmazott módszertan. A mobiltechnológia előretörése, az egyes látogatók által internetezésre használt eszközök (más néven médiatípusok) sokszorozódása, ennek nyomán a valós felhasználók azonosításában rejlő kihívások és az információhordozók változása radikálisan megváltoztatja az adatok elemzését. Ezeknek a kihívásoknak felel meg a digitális közönségmérés szolgáltatást biztosító Gemius kutatási módszertana.

A Gemius Audience célja az, hogy web-, videó- és audióstream és mobiljapplikációs forgalom- és közönségmérést szolgáltasson különböző médiatípusokra (PC, mobiltelefon, tablet) online médiafelületekről, biztosítsa azok látogatottságának hiteles, áttekinthető, összehasonlítható és piaci szereplők részére használható, átlátható adatbázisát, mérési és kiértékelési módszertanát. A mérés a későbbiekben részletezett módszertana nyomán nem csak külön PC, mobil- és tableteszközökre vonatkozóan tud különböző forgalmi- és közönségösszetételi mutatókat a felhasználók számára biztosítani, hanem igazodva a megváltozott internetezési szokásokhoz, a valós felhasználók által, akár egy napon belül is használt többféle eszközből fakadó duplikációkat kiszűrve közönség- és fogyasztás-összetétel mutatókkal is szolgál.

2018. március 1-jétől a közönségadatok naponta frissülnek. 2018. március 1. – 2020. szeptember 30. időszakra az ún. Gemius OverNight® szolgáltatás keretében (kivonatolt archív adatok: https://rating.gemius.com/hu/tree/14), majd 2020. október 1. naptól az https://e.gemius.com/ szoftverben, valamint a hozzá kapcsolódó API-n keresztül automatizáltan is kinyerhető módon az előfizetők számára már másnap elérhető, hogy előző nap hányan látogatták a portfóliójukba tartozó weboldalakat és milyen demográfiai összetételű volt a közönségük.

 

A közönségmérés három fő tartalomfogyasztási területre koncentrál: weboldalak, mobilapplikációs tartalmak és video- és audio-stream tartalmak 16 év feletti internetező lakosságra vetített közönségadatainak és fogyasztás-összetételének mérésére.

A magyar piacon 2013. májusától a DKT koordinálja az online médiapiac legnagyobb vásárlói közösségét a kiadók, sales house-ok és médiaügynökségek képviseletében.

 

ELÉRHETŐ SZOFTVEREK

A weboldalak forgalmának valós idejű alakulásának követése (gemiusPrism analitikai eszköz) a tartalom tulajdonosok részére

A weboldalak forgalmának közel valós idejű követését az ún. mérőkódos mérés teszi lehetővé. A mérésben résztvevő médiatulajdonosok mérőkódokat helyeznek el a tartalmakban. A mérésben résztvevő tartalmak és a látogatók interakciói rögzítésre kerülnek, részletes adatok keletkeznek az oldalmegtekintésekről, az oldalakon eltöltött időről és a látogatásokról.  A mérőkódok közvetlenül a következő információkat gyűjtik a GDPR által előírt szabályozással összhangban: böngésző azonosító (cookie és webhelyadatok), meglátogatott URL, IP cím (anonimizált módon), operációs rendszer információk, URL hivatkozások, a használt böngésző és azon keresztül az internetezésre használt eszköz (PC, mobil, tablet) típusa stb. A látogatók böngészőjének egyedi azonosítása Browser ID (és ennek továbbfejlesztett verziója) technológia alapján működik. Az egyedi böngésző azonosítás fontos kalibrációs adathalmazt biztosít a valós felhasználók (Real users) számosságának kalkulációjához felhasznált paneles mintához, valamint biztosítja a panelminta párosítását is a mérőkóddal mért tartalmakhoz és egyben adatot szolgáltat a valószínűségszámításon alapuló módszertannak a nem azonosítható látogatók számosságának meghatározásához is. A forgalmi mérési adatok a mérőkód kihelyezésétől számított néhány órán belül elérhetővé válnak a szolgáltatás kizárólag az előfizető tartalomtulajdonos, vagy az általa megbízott értékesítésért felelős képviselője számára biztosított analitikai felületén (gemiusPrism). A gemiusPrism webanalitikai felületen olyan megbízható, mintavételen alapuló, azaz becsült valós idejű és akár órás bontású analitikai adatok érhetőek el, mint például oldalmegtekintések, oldalmegtekintés időtartama, látogatások hossza, be- és kilépések, bounces, bounce rate, exit rate, látogatók, visszatérő látogatók, látogatások/látogató, látogatóra eső átlagos idő, látogatási gyakoriság, operációs rendszerek, böngészők, nyelvek stb.

A tartalomszolgáltatónak minden weboldal, stream, applikáció típusú tartalmat külön-külön projektként kell mérnie az audit szabályok értelmében. A projekt a gemiusPrism rendszer alapegysége, minden önálló mért tartalom önálló projektet képez.

 

Weboldalak, applikációk és streamek napi közönség- és fogyasztásösszetétel adatai: e.gemius.com webes elérésű, felhő-alapú szoftver

2018. március 1-jétől napi rendszerességgel érhetik el az előfizetők a közönségadatokat. Az előző napi eredmények minden munkanap 12 óráig frissülnek, a mérés alapja egy hibrid módszertan, ami mérőkódos mérésből és több, véletlenszerű kiválasztással toborzott online fúziós panelből áll.

A pontosabb eredmények eléréséhez a mért adatok többszíntű ellenőrzésre kerülnek. Például kiszűrésre kerül a domainhez nem köthető url-en keletkező forgalom, a kettős kódolás, a beágyazott tartalmak (pl. webes applikációk) forgalma, forgalomgeneráló robotok alkalmazása, külföldi eredetű forgalom. Nem jelenik meg az oldalletöltési adatokban az adott oldalon esetlegesen alkalmazott automatikus oldalfrissítésből származó oldalletöltés, továbbá az sem, ha az adott oldalt, vagy annak egy részét, vagy csak a mérőkódot egy másik domain felületébe ágyazzák be (iFrame szűrés).

A demográfiai forrása több donor panel is lehet: szoftverpaneles és ún. cookie (browser ID) paneles, és egyéb (pl. hardware) paneles mérés. Egy weboldal esetében általában többféle paneles információ is rendelkezésre áll, a paneladatokat az IAB Europe Research Award díjas BPS (Behavioral Panel Synthesis) fúziós módszertan összesíti.

A https://e.gemius.com/ oldalon publikált adatok egy része (mint például a valós felhasználók száma (Real users), átlagos eltöltött idő (ATS), oldalmegtekintések (Views), látogatások (Visits) publikus és az előfizetői körön túl bárki számára látható. A forrás pontos megjelölése mellett (pl. Forrás: Gemius-DKT, 2020. október, e.gemius, belföld, Célcsoport: 16+, Médiatípus: PC, Mobil, Tablet) ezek az adatok szabadon felhasználhatók.

Az előfizetők számára biztosított elemző szoftverben (https://e.gemius.com/) a  közönségadatok mellett a belföldi 16 évesnél idősebb hazai internetezők csoportjára vetített tartalomfogyasztási adatok is elérhetőek, amelyeket különböző célcsoportképző változók mentén is elemezhetnek az előfizetők (pl. nem, korcsoport, iskolai végzettség, főbevásárló, főkereső, régió, megye, településtípus, településnagyság, személyes ellátottság, ESOMAR státusz, gazdasági aktivitás, foglalkozás, háztartásnagyság, 18 évnél fiatalabb gyermekek száma, háztartás ellátottsága, személygépkocsik száma a háztartásban, megfigyelt internet-használati gyakoriság, újságolvasás gyakorisága, tv-nézés gyakorisága, alkalmazottak száma, munkahely ágazata, stb.). A naponta szolgáltatott közönségadatokból napi, heti, havi idősorok, vagy bármilyen tetszőleges (maximum 62 nap hosszú) időperiódusra kumulált-elérés adatok is elemezhetők (de elérhető Reach & Frequency adat is az 1+-tól a 10+-ig terjedő fogyasztási gyakoriságokra is).

 

PANELES ADATGYŰJTÉS

Böngészőpanelek

A paneles adatgyűjtés során kérdőíves adatfelvételt készítünk a mért weboldalakon, melynek keretében a mérésben résztvevő weboldalak látogatóinak véletlenszerűen kiválasztott tagjai számára egy kérdőív ugrik fel. A kérdőív mind PC, mind mobileszközök (okostelefon, tablet) esetében is megnyílhat egy új böngészőfülön. A mobileszközökre optimalizált kérdőív, igazodva a mobileszközökön történő internetezés sajátosságaihoz, néhány kérdéssel rövidebb, mint a PC-s verzió. A webkérdőívek demográfiai kérdéseket tartalmaznak (pl.: életkor, nem, végzettség, társadalmi státusz, médiahasználat stb.), amelyek segítségével meghatározható az adott honlap látogatóinak profilja.  

A mérési rendszer egyedi cookie-, illetve ennek hiányában egyéb böngészőazonosítókkal lát el minden internetezőt, aki a mérésben résztvevő valamelyik weboldalra látogat, vagy épp valamilyen beágyazott streamet néz vagy hallgat. Amennyiben a felhasználó kitölti az új böngészőfülön megnyíló kérdőívet, akkor az ő demográfiai profilja tárolásra kerül (az azonosítójához kapcsoljuk), így bármilyen más – a mérésben résztvevő – tartalomra látogatva nincs szükség a kérdőív újbóli kitöltésére.

A paneltagok előbb részletezett módon történő kérdőíves toborzása folyamatos. A kérdőív megjelenítésére vonatkozó alapelveket és szabályokat a Gemius közzéteszi az Általános Szerződési Feltételekben annak érdekében, hogy a látogatók számára a kérdőívfelugrás, annak gyakorisága az internetezés során semmiképpen se legyen zavaró.

A panel tagjainak minimális száma PC-n minimum húszezer, a mobil eszközökön (mobilon és tableten együtt) pedig minimum tizenötezer fő. A PC és a mobileszközök panelfúziója során áll össze egy olyan adatbázis, amely az eszköz-kereszthasználat kiszűrésével ad közönségadatokat egy-egy weboldal teljes látogatói köréről.

Azt, hogy a panel tagjainak szocio-demográfiai összetétele megfelelően tükrözze a hazai 16 év feletti internetezők összetételét, a panel súlyozásával érjük el. A közönségmérést minden esetben megelőzi egy alapozó kutatás, amely segítségével megállapításra kerülnek a pontosságot növelő súlyozási változók, melyek mentén korrigáljuk egyes csoportok panelen belüli alul-, illetve felülreprezentáltságát. A panel tagjainak összetétele így követi az alapozó kutatásban megismert eloszlásokat.

A hazánkban érvényes adatvédelmi jogszabályoknak megfelelően a felhasználónak beleegyezését kell adnia a panelben való tagsághoz. A GDPR által előírt jogokat a szolgáltató Gemius a http://privacypolicy.gemius.com/hu/ oldalon biztosítja.

 

Szoftverpaneles mérés

A szoftverpanel tagjait olyan személyek alkotják, akik a böngészőjük bővítményeként engedélyezik a NetPanel Light nevű kiegészítést.  A szoftver telepítésének lehetősége a kérdőíves PC panel tagjai számára érhető el (mobiltelefonos szoftver-, vagy hardware panel egyelőre nem áll rendelkezésre a magyarországi mérésben). A böngészőbővítmény monitorozza és tárolja a böngészőn megtekintett weboldalak listáját és paramétereit (URL-ek, képernyőméret, felbontás stb.), valamint az azokon futó reklámokat (bővebben az Adatkezelésről: http://www.gemius.hu/adatvedelmi-iranyelvek.html),  amelyeket a felhasználó vagy a háztartásának valamelyik tagja meglátogatott, így tud a mérés becslést adni olyan weboldalak forgalmára és közönségének összetételére, amelyről mérőkód hiányában egyébként nem lenne adat (pl. Facebook, Google, YouTube).

Az aktuális internetező személy azonosítása felugró ablakon keresztül történik. A szoftver, illetve a bővítmény a fontosabb, széles körben elterjedt böngészőcsaládon és operációs rendszeren keresztül történő internetezést képes rögzíteni. A szoftver jelenleg csak PC böngészőkhöz adható bővítményként, és azon gyűjt adatokat.

A paneltagokat ösztönözzük arra, hogy valamennyi általuk használt böngészőre engedélyezzék a NetPanel Light kutatószoftvert. Csak azoknak a személyeknek adatai érvényesek, akik a teljes mérési időszakban aktívak voltak, azaz a NetPanel Light program egész hónapban engedélyezve volt számítógépükre vagy böngészőjükre, bármilyen online aktivitást mutattak és érvényes demográfiai információ is van róluk.

A szoftverpanel tagjainak minimális száma négyezer fő. A szoftverpanel tagjainak összetétele követi az alapozó kutatásban megismert eloszlásokat.

 

Mobilpaneles mérés

2022. évtől kezdődően a fentieket kiegészítve, egyben további médiatípusok (TV, Rádió) mérését is célozva, kutatásunkban elindult a mobilpaneltagok toborzása, amelyet a Gemius Hungary leányvállalata a G-Meter Médiakutató és Szolgáltató Kft. végez. A mobilpanel egy olyan kivételes válaszadói közösség, ahol a válaszadóinknak egy csúcskategóriás okostelefont adunk napi használatra. Mindezért cserébe csak azt kérjük, hogy a csatlakozástól számított legalább 2 évig használja sajátjaként ezt a telefont. A telefon a paneltag médiafogyasztási szokásait (pl.: rádióhallgatás, internetezés, tévézés) méri. Hogyan teszi mindezt? A mikrofonból jövő információt az eljárás kódolva összehasonlítja az egyes tévécsatornák és rádióadók hasonlóképpen kódolt ún. referenciajeleivel, és az egyezéseket rögzíti mint tévénézési, illetve rádióhallgatási időpontot, a többi, nem szükséges információt pedig kitörli. Az internetes böngészést és egyéb telefonon használt applikációval történő időtöltést is méri a készülék. Minden mérési információ névtelenül és nem beazonosítható módon kerül továbbításra és feldolgozásra. A telefon kizárólag a médiafogyasztási szokásait rögzíti (a fent leírt módon). A médiafogyasztási szokások mérése során nem képződik és nem kerül mentésre, se továbbításra semmilyen személyes vagy intim adat vagy információ, a telefon nem rögzít képeket, nem rögzít hangokat (telefonhívásokat vagy beszélgetéseket), és nem rögzít szöveges adatot sem (sms-eket, chateléseket stb.). A személyes adatok védelméről bővebben a mobilpanel esetén itt olvashat: gemius.hu/mobilpanel.html. Mit várunk el a paneltagjainktól? Semmi mást, csak azt, hogy sajátjaként használja a kapott telefont. Rendszeresen töltse fel, ne hagyja lemerülni. Nap közben legyen bekapcsolva a készülék. Rendszeresen csatlakozzon a készülékkel az internetre. Ha elmegy otthonról, vigye magával a telefont is.

 

A kutatás súlyozottan figyelemmel van a viselkedési és demográfiai különbségekre. Például a kérdőív kitöltési hajlandóságot, valamint az internetezési szokások és attitűdök hatásait is figyelembe veszi.  Az offline alapozó kutatás eredményei alapján a kutatók rendszeresen felülvizsgálják a panelek demográfiai összetételét, és súlytényezők alapján korrigálják azokat.

Budapest, 2023. január 12.